Wetenschapsdetectives gebruiken technologie om verzinsels en plagiaat in gepubliceerd onderzoek op te sporen

By | January 29, 2024

Beschuldigingen van vervalsing van onderzoek bij een toonaangevend kankercentrum hebben de wetenschappelijke integriteit en de amateurdetectives die beeldmanipulatie aan het licht brengen in gepubliceerd onderzoek onder de aandacht gebracht.

Het Dana-Farber Cancer Institute, een dochteronderneming van de Harvard Medical School, kondigde op 22 januari aan dat het de intrekking en correctie van wetenschappelijke artikelen eist nadat een Britse blogger begin januari problemen signaleerde.

De blogger, de 32-jarige Sholto David uit Pontypridd, Wales, is een wetenschappelijke speurneus die beeldmanipulatie met knippen en plakken in gepubliceerde wetenschappelijke artikelen opspoort.

Hij is niet de enige hobbyist die door pixels bladert. Andere pleitbezorgers van wetenschappelijke integriteit houden onderzoekers en wetenschappelijke tijdschriften scherp. Ze gebruiken speciale software, extra grote computermonitoren en hun arendsogen om gespiegelde, gedupliceerde en uitgerekte afbeeldingen te vinden, evenals mogelijk plagiaat.

Een blik op de situatie bij Dana-Farber en de rechercheurs die slordige fouten en regelrechte verzinsels opsporen:

WAT IS ER BIJ DANA-FARBER GEBEURD?

In een Blogpost van 2 januariSholto David presenteerde verdachte beelden uit meer dan dertig gepubliceerde artikelen van vier Dana Farber-wetenschappers, waaronder CEO Laurie Glimcher en COO William Hahn.

Veel afbeeldingen leken dubbele segmenten te bevatten, waardoor de bevindingen van de wetenschappers overtuigender werden. Het onderzochte werk is laboratoriumonderzoek naar het functioneren van cellen. Eén ervan betrof beenmergmonsters van menselijke vrijwilligers.

De blogpost bevatte kwesties die David en anderen eerder door rechercheurs hadden ontdekt PubPeereen website waarop anoniem commentaar op wetenschappelijke artikelen kan worden gegeven.

Studentjournalisten De Harvard Crimson meldde het verhaal op 12 januari, gevolgd door berichten in andere nieuwsmedia. Het recente plagiaatonderzoek tegen voormalig Harvard-president Claudine Gay trok de aandacht begin dit jaar ontslag genomen.

Hoe reageerde DANA-FARBER?

Dana-Farber zei dat ze een aantal problemen al vóór de blogpost hadden behandeld. Op 22 januari zei het instituut dat het bezig was met het aanvragen van zes intrekkingen van gepubliceerd onderzoek en dat nog eens 31 artikelen correcties vereisten.

Terugtrekkingen zijn ernstig. Wanneer een tijdschrift een artikel intrekt, betekent dit meestal dat het onderzoek zulke ernstige tekortkomingen bevat dat de resultaten niet langer betrouwbaar zijn.

dr. Barrett Rollins, onderzoeksintegriteitsfunctionaris bij Dana-Farber, zei in een verklaring: “Volgens de standaardpraktijk van Dana-Farber om potentiële datafouten te beoordelen en indien nodig correcties aan te brengen, hebben de instelling en haar wetenschappers al snelle en beslissende actie ondernomen in 97 procent van de gevallen. gevallen gerapporteerd door blogger Sholto David.”

WIE ZIJN DE SLEUTERS?

De Californische microbioloog Elisabeth Bik, 57, doet al tien jaar onderzoek. Op basis van haar werk hebben wetenschappelijke tijdschriften 1.133 artikelen ingetrokken, 1.017 andere gecorrigeerd en 153 zorgen geuit, volgens een spreadsheet die bijhoudt wat er gebeurt nadat ze problemen heeft gemeld.

Ze vond gemanipuleerde beelden van bacteriën, celculturen en Western blots, een laboratoriumtechniek waarmee eiwitten kunnen worden opgespoord.

“Wetenschap zou over het vinden van de waarheid moeten gaan”, vertelde Bik aan The Associated Press. Zij een analyse gepubliceerd in de American Society for Microbiology in 2016: Van de ruim 20.000 peer-reviewed artikelen had bijna 4% imagoproblemen, waarvan ongeveer de helft opzettelijk gemanipuleerd leek te zijn.

Bik’s werk levert donaties op van Patreon-abonnees van ongeveer $ 2.300 per maand en af ​​en toe sprekerskosten. David vertelde AP dat zijn Patreon-inkomen onlangs is gestegen naar $ 216 per maand.

Technologie heeft het gemakkelijker gemaakt om beeldmanipulatie en plagiaat uit te roeien, zegt Ivan Oransky, die medische journalistiek doceert aan de New York University en medeoprichter is van de Intrekking klok Bloggen. De rechercheurs downloaden wetenschappelijke artikelen en gebruiken softwaretools om problemen te helpen opsporen.

Anderen die het onderzoekswerk doen blijven anoniem en publiceren hun bevindingen onder pseudoniemen. Samen hebben ze “de vergelijking in wetenschappelijke publicaties veranderd”, zei Oransky.

“Ze willen dat de wetenschap beter wordt en het beter doet”, zei Oransky. “En ze zijn gefrustreerd door hoe ongeïnteresseerd de meeste mensen in de academische wereld – en vooral in de uitgeverijsector – zijn in het corrigeren van de feiten.” Ze zijn ook bezorgd over het verlies van het publieke vertrouwen in de wetenschap.

Wat motiveert wangedrag?

Bik zei dat sommige fouten slordige fouten kunnen zijn waarbij afbeeldingen verkeerd gelabeld zijn of “iemand heeft gewoon de verkeerde foto genomen.”

Maar sommige afbeeldingen worden duidelijk gewijzigd door secties te dupliceren, roteren of spiegelen. Wetenschappers die hun carrière opbouwen of een vaste baan zoeken, worden geconfronteerd met druk om te publiceren. Sommigen vervalsen misschien opzettelijk gegevens omdat ze weten dat het onwaarschijnlijk is dat het proces van peer review (wanneer een tijdschrift een manuscript voor commentaar naar experts stuurt) op vervalsing zal stuiten.

“Uiteindelijk is de motivatie om gepubliceerd te worden,” zei Oransky. “Als de beelden niet passen bij het verhaal dat je wilt vertellen, verfraai ze dan.”

WAT GEBEURT ER NU?

Wetenschappelijke tijdschriften onderzoeken fouten die onder hun aandacht zijn gebracht, maar houden hun processen doorgaans vertrouwelijk totdat ze actie ondernemen met een intrekking of correctie.

Sommige tijdschriften vertelden de AP dat ze op de hoogte waren van de zorgen die naar voren kwamen in de blogpost van David en dat ze de zaak aan het onderzoeken waren.

___

De Associated Press Health and Science Department krijgt steun van de Science and Educational Media Group van het Howard Hughes Medical Institute. De AP is als enige verantwoordelijk voor alle inhoud.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *