Ultros-recensie (PS5) | Druk op Vierkant

By | February 12, 2024

Het wordt nu al een recordjaar voor Metroidvania-fans. Nadat het uitstekende “Prince of Persia: The Lost Crown” een prachtige start maakte, komt Ultros nu van een kleinere uitgeverij, zij het zonder enige hype. Met een verbluffend unieke kunststijl en een paddestoelachtige, miasmische toon ziet het er momenteel zeker uit als niets anders op de markt, met een veel vager en door de speler geleid verhaal dan je zou verwachten.

In het spel worden spelers wakker op een mysterieus ruimteschip dat de geboorte in de ruimte lijkt te herbergen van een gigantisch wezen genaamd Ultros – een soort Lovecraftiaanse kosmische horror die instinctief lijkt op een slechte zaak voor het universum.

Het eerste uur van Ultros is behoorlijk traditioneel, terwijl je een zijwaarts scrollend gedeelte van de kaart verkent, een kort zwaard vindt om mee te vechten en een paar eigenzinnige, vreemde personages ontmoet die je wat cryptische informatie geven om te verteren. Je begint met het ontwerpen van een vaardighedenboom en krijgt te horen dat je slechts enkele van die vaardigheden kunt aanwijzen voor retentie tussen “loops”, zonder precies te weten wat dat betekent.

Ultros-recensie – Screenshot 2 van 4

Vervolgens, nadat je voorbij de eerste knijpende baas van het spel bent gekomen, wordt deze puzzel opgelost door de verbinding van een slapende monnik met het geboorteproces van Ultros te verbreken (je leest het goed) en in een ruimte-tijd-draaikolk te worden gezogen om terug te ontwaken waar je begon. Je hebt alleen de vaardigheden die je hebt gemarkeerd voor bescherming, en de monnik blijft gescheiden, maar vanaf daar moet je opnieuw beginnen, je een weg banen naar een centrale kamer om weer een power-up te verzamelen, en op weg zijn om uit te vinden wat er nieuw is. route die u kunt nemen om uw volgende monnik te vinden met behulp van deze tool.

Dit is de lus van Ultros, een merkwaardige samensmelting van Metroidvania-tradities met de lichtste roguelite-elementen. Het is een loop die je niet echt zo hard reset, maar thematisch resoneert naarmate je meer details begint te ontdekken over het schip waarop je je bevindt (de meeste van deze details zijn nog niet helemaal definitief).

Je twee belangrijkste hulpmiddelen zijn het korte zwaard voor gevechten en een kleine zwevende robot genaamd de Extractor, die de navigatie-upgrades herbergt die je stap voor stap krijgt naarmate je verder komt in het spel. Gevechten zijn eenvoudig en berusten grotendeels op een ontwijkingssysteem dat vijanden blootstelt na een goed getimede druk op de knop. Hoewel het behoorlijk aardig en responsief is, zul je snel merken dat het een groot gebrek aan vijandelijke variatie heeft. Het spel heeft ook weinig tot geen moeilijkheidsgraad; Bazen zijn consequent heel eenvoudig en vijanden gemakkelijk te overwinnen, waarbij de enige echte obstakels die we ooit tegenkwamen veel vaker navigatiebarrières waren.

Ultros-recensie – Screenshot 3 van 4

Terwijl je zoemende beesten doodt, verzamel je lichaamsdelen van ze, die je kunt gebruiken om te genezen en je voorraden aan te vullen met vier level-up-bronnen – een systeem dat verwarrender klinkt dan het in de praktijk is. Deze plunderingen geven een laatste gameplay-wending aan het spel, een van Ultro’s meest originele. Je kunt ook zaden vinden en oppakken terwijl je door het schip beweegt, en ze op specifieke locaties planten om verschillende soorten planten te laten ontkiemen, waarvan sommige een overvloed aan geneeskrachtige bessen bieden, terwijl andere nieuwe bewegingsmogelijkheden bieden, van klimplekken tot bouwen naar momentum -snelheid neemt toe.

Welke soorten planten je plant, kan een echt persoonlijke impact hebben op de uitgestrekte kaart tot aan de laatste rondes, hoewel het spel uiteraard zorgvuldig is ontworpen om ervoor te zorgen dat deze beslissingen je niet uitsluiten van bepaalde gebieden, tenzij je er toegang toe moet hebben. echt duidelijk aangegeven. Het beste van alles is dat als je eenmaal een lus hebt voltooid, de planten blijven groeien en het schip al snel veel vruchtbaarder wordt en vol flora zit, wat weerklank vindt in sommige verhaallijnen.

Dit volle, pulserende gevoel van vruchtbaar leven is in overeenstemming met de magnifieke kunststijl van Ultros, veruit de grootste en meest onderscheidende prestatie ervan. Het is een in neon doordrenkte, met de hand getekende slam-dunk van een visueel experiment dat in sommige opzichten eenvoudig is dankzij het eenvoudige 2D-ontwerp, maar zijn artistieke visie echt verkoopt door het consistente gebruik van mooie ontwerpen en achtergronden. Hollow Knight is een duidelijke toetssteen voor het spel, en de rustige, sombere toon van het spel wordt hier op een bepaalde manier weerspiegeld, maar visueel voelt Ultros op een heel gedenkwaardige manier aan als de met zuur doordrenkte versie van die ondergrondse wereld.

Ultros-recensie – Screenshot 4 van 4

Maar net als de teleurstellende gevechten bevindt de pure platformactie van Ultros zich niet helemaal op het eliteniveau, waardoor fans racen in afwachting van de langverwachte Silksong. Hoewel de beweging soepel aanvoelt, zijn de sprongen een beetje onnauwkeurig en is je bewegingsbereik slechts licht beperkt, dus het vooruitzicht om van de ene kant van de grote kaart naar de andere te gaan, kan een beetje intimiderend en vermoeiend worden.

Op dezelfde manier biedt de game je tegen het einde de kans om het verhaal op een nieuwe manier te benaderen door het hele schip te verbinden met een soort intraveneus netwerk – een netwerk waarbij je door de gangen moet bewegen en zorgvuldig knooppunten met elkaar moet verbinden.

Dit proces is in kleine hoeveelheden interessant en leuk, maar het is meer dan een beetje moeilijk om snel reizen erachter te vergrendelen, en het duurde niet lang voordat we het idee lieten varen ten gunste van een snellere oplossing. Het is gewoon een beetje te gespannen om relatief frequente momenten van lichte frustratie te vermijden.

Diploma

Ultros heeft een visuele identiteit die echte erkenning verdient, een adembenemende visie op vreemde kleuren met ontwerpideeën die lang in het geheugen blijven hangen. Helaas kunnen het platform en de gevechten dit grote succes niet helemaal bijhouden. Als je echter op zoek bent naar een uniek ogende Metroidvania-game die boordevol ideeën zit en een bescheiden speelduur van 10 uur biedt met de optie voor meer als je ervan houdt, dan zijn er maar weinig games die bij deze stijl passen.