Suicide Squad: Kill the Justice League review: een algemene plunderschieter

By | February 6, 2024

Een chaotisch slib van informatie bedekt het scherm, exploderende kleuren, woorden en cijfers vliegen overal heen – belangrijke aanwijzingen klinken aan de zijkanten, explosies overstemmen de stemmen van teamleden en missiegevers. Dit was mijn caleidoscopische ervaring tijdens het spelen Suicide Squad: dood de Justice Leaguede nieuwste game van de overigens ongelooflijke Rocksteady Studios, de makers van de rijkelijk ontworpen game Batman: Arkham spellen.

Fungeren als opvolger in hetzelfde universum, Zelfmoordploeg Neem de controle over de titulaire strijdmacht die bestaat uit een buitenstaander, een huursoldaat, een gedrocht en een man uit Oz. Het hoofddoel staat in de ondertitel: deze bende lieve idioten moet op een of andere manier de machtigste superhelden ter wereld doden, waaronder Batman (bijvoorbeeld de laatste keer in een game geuit door wijlen de geweldige Kevin Conroy), Superman en Green Lantern. (De flitser is er ook, maar wat maakt het uit?)

Dood de Justice League is een plunderschieter in de open wereld met live service-elementen. Deze ontdekking was voor mij meteen onaangenaam toen ik het voor het eerst hoorde, gezien de roofzuchtige en saaie ontwerpbeslissingen die gebruikelijk zijn in dergelijke games, en het vreselijke eindresultaat van een dergelijke overstap voor studio’s die gespecialiseerd zijn in singleplayer-ervaringen. We hebben dit eerder gezien bij andere geweldige singleplayerstudio’s zoals Bioware en Crystal Dynamics: een potentieel rijk verhaal uithollen, resulterend in een mat eindproduct dat snel wordt verlaten. Kijk naar de lichamen hymne En De Wrekers.

Maar wie bekommert zich om de recente geschiedenis?

Gevestigd in Metropolis, Zelfmoord ploegDe vier criminelen van DC – Harley Quinn, Deadshot, Captain Boomerang en King Shark – zijn allemaal vrijgelaten uit Arkham Asylum onder het toeziend oog van DC’s grootste personage, Amanda Waller (tot in de perfectie gespeeld door Debra Wilson). Zonder enige introductie of ophef wordt een krachtige slechterik genaamd Brainiac (gespeeld door Baldur’s Gate 3(Jason Isaacs) is vanuit Metropolis de aarde binnengevallen en heeft de geesten van haar grootste helden in zijn handlangers veranderd.

Als de helden weg zijn, zijn het blijkbaar de schurken die mogen doden.

Het strekt de schrijvers tot eer dat er geen tijd wordt verspild aan het uitleggen van de afwezigheid van alle andere 3.000 krachtige DC-helden en waarom het deze zelfbenoemde schurken moeten zijn die de wereld redden en de Justice League bevechten. Het maakte mij zeker niet uit. De vier worden afgezet in Metropolis en krijgen te horen dat ze de helden moeten uitschakelen voordat ze Brainiac uitschakelen.

De gameplay van moment tot moment is vergelijkbaar met die van andere third-person shooters met traversal-mechanica Overdrive bij zonsondergang. Het is snel en veerkrachtig, je vliegt over daken en schiet in de lucht, terwijl je combo’s en boosts probeert te scoren door middel van melee-aanvallen en zweefmanoeuvres.

Dit ondermijnt wat anders er prat op gaat gedurfd, explosief en kleurrijk te zijn. Het is bekend dat de vier antihelden luid en onbezonnen zijn en ego’s hebben ter grootte van planeten. Maar dit komt allemaal niet tot uiting tijdens het spelen, aangezien al deze grote persoonlijkheden weinig meer zijn dan welke gewapende soldaat dan ook die je al duizend keer hebt gespeeld.

Wanneer interactie met de wereld voornamelijk via gevechten plaatsvindt, moet de persoonlijkheid van een personage weerspiegeld worden in de vernietigingsmiddelen. Maar hier kan elk personage vrijwel elk wapen gebruiken, en gedurende 99 procent van het spel is schieten het enige wat je doet, en daarom de enige manier om met de wereld om te gaan. Terwijl het team tot leven komt tijdens tussenfilmpjes – met een aantal uitstekende graphics, animaties, tekst en voice-overs – verdwijnen ze tijdens het spel allemaal in een naamloos slijk met een erwtenschieter in de hand.

Bij Rocksteady Arkham In games bijvoorbeeld was elk hulpmiddel dat Batman ter wereld gebruikte zo specifiek voor hem dat zelfs kleine handlangers zijn aanwezigheid konden detecteren als hij ze gebruikte. Hier kan Harley een pistool gebruiken, net als Deadshot, en haar aanwezigheid uit de wereld wissen, behalve haar grappen. De enige identificerende mechanismen die aan personages zijn gekoppeld, zijn traversal- en melee-aanvallen. King Shark springt en landt bijvoorbeeld over lange afstanden zoals zijn Marvel-collega Hulk. Harley gebruikt een hergebruikte vleermuiszweefvliegtuig om te zwaaien en een vleermuisgrijphaak die van Batman is gestolen.

Afgezien van het reduceren van gevechten tot zinloos schieten, Wat Terwijl je schiet, rol je en sluit je je ogen: rol ze vanwege de homogeniteit en herhaalde missieontwerpen, en sluit ze vanwege de stroom aan cijfers, kleuren, tellers, enz. die eenvoudigweg het scherm vullen en vergrendelen. hoofdpijn veroorzaken.

Bijna het hele spel speelt zich buiten af, waardoor Metropolis beperkt blijft tot weinig meer dan een decor. Afgezien van een paar gigantische beelden van de helden die je target, is er niets iconisch aan deze kamer. Dit komt omdat de missiestructuren beperkt zijn en dezelfde mechanismen omvatten die van invloed zijn op de manier waarop de ruimte vervolgens kan worden gecreëerd. Missies bestaan ​​uit het neerschieten van vijanden op daken om ruimte te maken voor monsterlijke faciliteiten of datacenters, het beschermen van een langzaam rijdend voertuig dat op weg is naar een bestemming, of het bevrijden van mensen en hen naar een magische bus brengen. Dat is het.

Er zijn geen slimme stealth-mechanismen die je dwingen om met de ruimte zelf om te gaan, en er is nauwelijks enige interactie binnenshuis. De twee keer dat Rocksteady de vier gekken in een krappe ruimte plaatst, is door ze tegen Batman op te nemen en ze in de positie van zijn vijanden te plaatsen Arkham spellen. Dit was echt geweldig en het beste aan de game: je begrijpt echt waarom handlangers bang zijn voor Batman en hoe hij een sfeer van angst creëert waardoor ze soms wild in het donker schieten. Voeg daarbij misschien wel de meest ongelooflijke prestatie van Kevin Conroy als Batman.

Na dertig jaar de Dark Knight te hebben vertolkt, kreeg Conroy hier de taak om hem echt kwaadaardig te maken – en hij is echt angstaanjagend. Ik heb Conroy nog nooit de regels van Batman op deze manier horen verwoorden, met een hardheid die alleen naar voren kwam als hij boos was over de fouten van kwaadaardige schurken. Dit is een ongelooflijk afscheid van een van de grootste stemacteurs aller tijden. Helaas is Conroy in november 2022 overleden. Als iemand die alles heeft gezien Batman: de animatieserie drie keer was het betekenisvol om hem hier voor de voorlaatste keer te hebben. (Zijn laatste rol als Batman zal in de animatiefilm zijn, Crisis op de oneindige aarde, deel drie.)

Maar deze ongelooflijke ontmoeting duurt maar een paar minuten. De rest van de negen tot tien uur van de hoofdcampagne bestaat uit saaie looter-shooter-gameplay, waardoor ik zowel moest gapen als gefrustreerd raakte. Gezien de chaos op het scherm was het vaak erg moeilijk om bepaalde of specifieke soorten vijanden te vinden en te doden, omdat het moeilijk was om individuen te targeten vanwege de overdaad aan informatie.

Bovendien hebben hoofdmissies en zijmissies exact dezelfde structuur. Afgezien van de Batman-missies die ik noemde, zijn er bijna geen andere speurtochten die unieke mechanica, kamers of missietypes bieden. Ze weerspiegelen de zijmissies en vereisen dezelfde tools en gameplay die je zeker zou gebruiken.

Zijmissies zijn echter misschien wel het ergste, omdat ze beperkingen opleggen aan het doden van vijanden. Vijanden zijn bijvoorbeeld mogelijk immuun voor alle schade minus kritieke treffers, en je kunt alleen kritieke treffers scoren als je bepaalde Octopus-achtige wezens doodt die over het slagveld lopen. Veel succes met het spotten ervan! In andere gevallen zijn vijanden immuun, tenzij je een beweging uitvoert waarmee je schildgeld van ze kunt oogsten. Je moet onthouden welke bewegingen wat doen, en te midden van een chaotische strijd blijkt dit soms zinloos. Ik haatte deze missies en moest ze overslaan.

Erger nog, er was zo weinig prikkel om deel te nemen aan zijmissies. Na elke missie, inclusief de hoofdmissies, presenteert de game je een beloningsscherm dat niet kan worden overgeslagen, waar je ‘buit’ kunt laten vallen. Dit zijn wapens, pantsers of contactwapens die mogelijk beter zijn dan wat je momenteel hebt. Ik kon je niet vertellen wat de meeste statistieken betekenden, en ik kon je ook niet vertellen wat het vergroten van de vaardighedenboom van een personage deed. Niets van dit alles voelde anders, er was geen sprake van een ‘build’, en uiteindelijk zat ik vast aan Captain Boomerang met hetzelfde krachtige wapen dat ik kreeg van de Deluxe Edition DLC.

Ik heb niets tegen buitdruppels – ik ben er bijvoorbeeld dol op Diablo 4 en ik ben er de laatste tijd druk mee bezig Grenslanden 3. Maar om de levering van een waardeloos wapen te voorkomen, zal ik geen walgelijke en zeer “live” service gebruiken.

Ondanks de vreselijke ‘games-as-service’-mechanismen ligt het hart van Rocksteady’s genialiteit vaak begraven in de modder van bedrijfsonzin. De game verdiende enorm veel geld en was gericht op een eindeloos eindspel en toekomstige seizoenen – waardoor de schrijvers geen bevredigend einde konden maken aan het verhaal van de hoofdcampagne, aangezien je Brainiac niet echt op een zinvolle manier kunt aanpakken

Maar om eerlijk te zijn, doet de game het over het algemeen behoorlijk slecht als het om baasgevechten gaat. Hoewel het duidelijk is dat de Justice League de bazen zijn, eindigen de gevechten allemaal vrijwel hetzelfde: je “countert” een held op bepaalde punten (in feite wachtend op een opening om te schieten) of verkleint het equivalent van hun schilden en dan gewoon … schiet ze. De grote helden van de aarde zijn neergeschoten. Het is zonder pardon, eentonig en een enorme teleurstelling.

Maar dat geldt ook voor het spel zelf.

Er waren een paar aspecten die ik leuk vond, zoals de ontmoetingen van Batman; het schrijven, de dynamiek en de uitvoeringen in tussenfilmpjes tussen de vier hoofdpersonages; de prachtige graphics; en soms de doortocht van Boomerang. Bovendien bevat deze game mijn favoriete weergave van Wonder Woman op welk medium dan ook, waarbij Zehra Fazal een geweldige weergave geeft van de enige Justice League-held die niet corrupt is en het feit onder ogen moet zien dat ze misschien haar vrienden moet vermoorden. (Oh, wat zou ik niet geven voor een Rocksteady-singleplayer, deze Wonder Woman! Veel succes voor Monolith met de huidige Wonder Woman-game.)

Maar het lawaai van de gevechten van moment tot moment, de saaie en repetitieve missieontwerpen, de weinig inspirerende wapens en het wissen van de persoonlijkheden van het team maken me blij dat ik dit niet opnieuw kan bekijken. Ik heb in ieder geval minder hoofdpijn van al het schermgeluid.

Suicide Squad: dood de Justice League is nu beschikbaar voor pc, PS5 en Xbox Series X/S.